Anak 1 Tahun Meninggal Dunia Kerana Asap Rokok, Ingat Jangan Cium Dan Peluk Anak Selepas Merokok!!

 Anda bila lagi nak berhenti,jangan sampai macam saya,menyesal nanti”pesan lelaki yang kini berusia 35 tahun kepada orang ramai setelah anaknya yang berusia 1 tahun 10 hari meninggal dunia akibat terlalu terdedah kepada asap rokok.


Katanya anaknya itu meninggal akibat pneumonia atau radang paru-paru,di usia yang sangat muda tentulah sangat tipis untuk menyelamtkannya.
Kesal berbalut rindu lelaki ini mengisahkan ceritanya tentu untuk mengingatkan kepada orang lain.
Saya adalah bekas perokok tegar selama 18 tahun,anak saya pompuan sangat comel,genap usianya 1 tahun 10 hari dia wafat akibat di jangkiti radang paru paru yang berpunca dari asap rokok yang saya hisap setiap hari.
 
Saya tidak merokok di sebalahnya,saya merokok jauh dari anak saya meskipun masih duduk di ruangan yang sama.
Lalau bagaimana boleh membahayakan anak?Anak saya terkena racun rokok yang melekat pada baju ketika saya mendukung dan bermain dengannya selepas merokok.
Pengakuan lelaki ini turut mendapat perhatian dari doktor pakar sama ada bau racun rokok yang melekat pada baju berbahaya.
Menurut Dr. Arif orang tua yang merokok di manapun baik dekat atau jauh ia akan tetap berbahaya,terutamanya bagi kanak kanak.
 
Asap rokok masih berbahaya dalam jarak 10 meter jadi walaupun merokok di luar rumah masih besar kemungkinan asap rokok masuk kedalam rumah.
Racun yang melekat pada baju disebut third hand smoker ,residu racun rokok bahanya sama seperti second hand smoker yang di sebut perokok pasif.
Tentu sangat berbahaya selepas habis merokok kita mendukung anak kita terutama bayi,kalau masuk rumah selepas merokok pastikan anda mandi terlebih dahulu dan menukar baju sebelum bermanja dengan anak.tegasnya.


[sehinggit]

0 Response to "Anak 1 Tahun Meninggal Dunia Kerana Asap Rokok, Ingat Jangan Cium Dan Peluk Anak Selepas Merokok!!"

Posting Komentar

Catatan: Hanya anggota dari blog ini yang dapat mengirim komentar.